Bornholms Akademis projekt er baseret på den formodede kobling mellem frivilligt arbejde og uddannelse. Når unge mennesker påtager sig frivilligt arbejde er der som regel en del døre, der åbner sig som fx socialt og professionelt netværk. Dette netværk og fællesskab styrker den unges selvsikkerhed gennem succesoplevelser og modner det unge menneske.

Projektet henvender sig til to forskellige målgrupper, 1 og 2. Hvor målgruppe 1 indeholder de sårbare unge, som det ellers kan være svært at få fat på. Projektet vil forsøge at motivere unge mennesker i denne gruppe til at begynde en uddannelse gennem frivilligt arbejde. Det betyder varetagelse af praktiske opgaver for en organisation eller virksomhed, der anvender frivillig arbejdskraft. Målgruppe 2 består af de ressourcestærke elever, der er i et uddannelsesforløb. Her er det hensigten at kunne inddrage opgaver fra de frivillige organisationer ind i undervisningen. Opgaverne kunne have et tematisk aspekt som relaterer sig til den frivillige organisations kerneydelse, eller opgaven kunne være at undersøge en problemstilling således at opgaverne får et projektorienteret perspektiv. Det frivillige arbejde kunne derfor være en integreret del af undervisningen, som giver de unge indblik i det virkelige liv og samtidig bruges som et kompetenceudviklende redskab.

På Bornholm er der mere end 1000 foreninger. En del af disse foreninger har en velorganiseret virksomhed bag sig, som bruger frivillige. De foreninger og virksomheder der deltager i dette projekt har udvist en fantastisk velvilje overfor projektets ide og kan se, at der er hold i koblingen mellem frivilligt arbejde og uddannelse. Det er dette potentiale, som indgår i dette forsøgsprojekt, hvor koblingen mellem frivilligt arbejde og uddannelse undersøges. De frivillige organisationer formulerer nogle projekter, som bliver lagt ud på en hjemmeside, som lærerne og/eller de unge kan byde ind på. Opgaverne kan være en del af det praktiske studie, eller kan udføres selvstændigt uden tilknytning til en uddannelse. Opgaverne skal være kortvarige, afgrænsede, overskuelige og stillet i øjenhøjde således at de unge får nogle succesoplevelser og bliver motiveret til enten at søge ind på en uddannelse eller at blive i studiet.

BA har haft et kick-off møde med de frivillige organisationer den 24. august 2010 og fik bekræftet koblingen mellem frivilligt arbejde og uddannelse. Nogle unge påbegynder en uddannelse, som en forlængelse af det frivillige arbejde, de har påtaget sig. De kompetencer de udviklede, i deres frivillige forløb, har hjulpet dem ind på en uddannelse og/eller de er blevet mere afklarede mht. hvad de vil fremover og ikke mindst hvad de ikke vil.

                                                                                           

Uddannelse Til Alle